عضویت تلگرام عضویت اینستاگرام

انواع نظام های سنجش عملکرد

  • نماگر : ساده ترین شکل نظام سنجش عملکرد نماگر است که معیار ها ، اهداف و عملکرد شرکت را به صورت آنلاین یا چاپی به صورت ماهانه ، فصلی و یا فولصل زمانی دیگر جمع می کند. (بسیاری از نماگر ها از کد های چراغ راهنمایی برای ارزیابی عملکردشان استفاده می کنند) بسیاری از شرکت ها به تازگی نماگر هایی را برای مدیران عملیاتی خود توسعه داده اند و مثلا مدیریت ۱ نماگر متفاوتی را نسبت به مدیریت۲ مشاهده می نماید.اما در تمام نماگر های مدیران ، زمان و مکان اجرای فرایند اصلی مشخص است.

 

  • نظام بهبود کیفیت : نظامهای بهبود کیفیت شکل های متعددی دارند که در زیر به مهمترین آنها اشاره شده است.

    • برنامه ریزی ، اجرا ، ارزیابی و نهادینه سازی(PDCA)
    • شش سیگما
    • برنامه کیفیت بالدریج

 

  • کارت امتیازی متوازن : در این نظام سعی شده است که وجه مالی عملکرد شرکت را با وجه غیر مالی مشتری،عملیات و فرایند و رشد و یادگیری متوازن کند. . این نظام دارای دو ابزار قدرتمند است :

    • نقشه استراتژی(دیدگاه مدیران و استراتژی سازمان را در یک صفحه خلاصه می کند)
    • کارت امتیازی متوازن (شامل شاخص، هدف و عملکرد واقعی اهداف اشاره شده در نقشه استراتژی)