عضویت تلگرام عضویت اینستاگرام

نظر حقیقی مردم درباره ماشین های پرنده

ماشین­های بدون راننده هنوز در جاده­ ها وارد نشده اند، اما آیا این بدان معناست که ما نمی­توانیم درباره ماشین­های پرنده صحبت کنیم؟ گرچه مدت مدیدی است که ماشین­های پرنده وارد فرهنگ عامه شده اند (مثلاً The Jetsons)، اما هنوز شاهد نمونه­ ای عملی از آن نبوده ایم.

با این حال، صحنه ماشین پرنده به آرامی در حال پیشرفت است، و شرکت­هائی همچون Airbus، Larry Page’s Zee Aero و Terrafugia در حال ظهور هستند. اما نظر حقیقی مصرف­ کنندگان درباره ماشین­های پرنده چیست؟

در بررسی که اخیراً توسط دانشگاه میشیگان انجام گرفته است، با در نظر گرفتن عمده مزایا، نگرانی­ها، منبع مطلوب انرژی، حداقل برد مطلوب، آموزش لازم، گنجایش، استطاعت مالی و منافع کلی، دو پژوهشگر به نام­های مایکل سیواک و برندن شوتل در پی نظر مردم درباره ماشین­های پرنده بودند. آنچه بسیار عجیب می ­نمود آنکه از میان ۵۰۸۸ پاسخ­ دهنده بررسی، بسیاری با مفهوم ماشین­های پرنده پیش از انجام بررسی آشنا نبودند. در واقع، تنها ۶۴٫۸ درصد گفتند که از این مفهوم آگاهی دارند. با وجود این، پس از آشنائی با موضوع، بیشتر پاسخ­ دهندگان گفتند که به عقیده ایشان ماشین­های پرنده بسیار مفید خواهد بود و سه چهارم آنها بزرگترین موهبت آن را زمان کمتر مسافرت می­دانستند.

البته، مردم نگران ایمنی آن نیز هستند. در کل، ۶۲٫۸ درصد گفتند که بسیار نگرانند. در میان کسانی که نگرانی زیادی داشتند، تعداد پاسخ ­دهندگان در گروه همراه با افزایش سن افزایش می­ یافت. از لحاظ ایمنی، غالب پاسخ­دهندگان (۷۹٫۴ درصد) فکر می­کردند که داشتن یک چتر نجات بالای وسیله نقلیه به شدت مهم یا بسیار مهم است.

بعلاوه، با افزایش کنونی نگرانی­ها درباره محیط زیست، جای شگفتی نیست که سه پنجم افراد در بررسی نیروی الکتریکی را بجای بنزین یا گازوئیل در خودروها ترجیح می­دادند. این ترجیح در پاسخ­دهندگان جوان­تر بیشتر بود.

وقتی واقعاً پای عمل به میان می ­آید، بنظر می­رسد شرکت­های سازنده ماشین پرنده باید دوره ­های آموزشی فشرده­ای را برای جذب مشتریان ارائه دهند. نیمی از شرکت­ کنندگان بیان داشتند که آنها به طور قطع تنها زمانی مایل به شرکت در دوره­ های آموزشی برای کار با ماشین پرنده هستند که این دوره تنها ۲۰ ساعت به طول انجامد. اگر آموزش ۴۰، ۵۰ یا ۶۰ ساعتی باشد، مردم چندان مایل به نظر نمی­ رسند. با وجود این، اگر بیشتر این ماشین­های پرنده خودکار باشند، آموزش دیگر چندان مهم نخواهد بود: ۴۰٫۹ درصد گفتند که بسیار علاقمند به سوار شدن در یک ماشین پرنده خودکارند.

دیگر مولفه­ های مفید برای جلب نظر مردم نسبت به مفهوم ماشین پرنده طراحی، عملکرد و قیمت آن است. بیشتر شرکت­کنندگان، یعنی ۶۱٫۸ درصد آنها یک ماشین پرنده سه تا چهار نفره را ترجیح می­دادند. از لحاظ عملکرد ماشین، یک سهم بسیار بزرگ ۸۳٫۱ درصدی از پاسخ­ دهندگان گفتند که روش برخاستن و فرود عمودی (مشابه هلی­کوپتر) را نسبت به یک باند صاف و مسطح به مانند هواپیما ترجیح می­دهند. و اگر نقطه قیمت بین ۱۰۰ هزار تا ۲۰۰ هزار دلار باشد، علاقه مردم ممکن است افزایش یابد زیرا یک چهارم از پاسخ­ دهندگان این قیمت را قطعاً مقرون به صرفه می­دانستند.

روی هم رفته، اکثر قریب به اتفاق افراد سوال شده احساس مثبتی نسبت به ماشین­های پرنده داشتند. تقریباً نیمی از آنها، ۴۴٫۷ درصد، گفتند که احساسی بسیار یا تاحدی مثبت راجع به ماشین­های پرنده دارند، درحالیکه یک چهارم از آنها نظر خاصی نداشتند.