عضویت تلگرام عضویت اینستاگرام

مؤلفه‌های ارزش برای مشتری(مرد نامرئی)

✅از کودکی علاقه خاصی به فیلم‌های علمی تخیلی داشتم که تا امروز نیز ادامه داشته است. یکی از فیلم‌های مورد علاقه دوران کودکی من مرد نامرئی بود. تصور کنید چقدر هیجان‌انگیز می‌شد اگر می‌توانستید بدون اینکه دیگران شما را ببینند به جاهای مختلف سرک بکشید و هرکاری دوست دارید بکنید.

✅اما نامرئی بودن بعضی وقت‌ها دردسرساز است، بخصوص وقتی بخواهید باکسانی که دوستشان دارید ارتباط برقرار کنید. چگونه می‌توان باکسی که نمی‌بینید ارتباط برقرار کنید و دوستش داشته باشید. برای همین مرد نامرئی باندی دور سرش می‌پیچید و یک جفت دستکش سفید و عینک آفتابی دوتکه‌ای روی چشمش می‌گذاشت تا ارتباط برقرار کردن آسان شود.

 

✅برخی مفاهیم در کسب‌وکار هم همانند مرد نامرئی هستند؛ نقش آن‌ها بسیار کلیدی است اما چون نامرئی هستند، برقرار کردن ارتباط با آن‌ها دشوار است.

📌شاید مهم‌ترین ویکی از بدقلق‌ترین مردهای نامرئی هر کسب‌وکاری آقای نامرئی “ارزش” باشد.

✅بیشتر مواقع وقتی در جلسات کاری در مورد ارزش سازمانی صحبت می‌کنیم، عموماً تعریف مشترکی از ارزش در میان حاضرین مشاهده نمی‌شود. ارزش‌ها غالباً با شناخته نشده اند و مبهم هستند و به وضوح معلوم نیست ارزش کیست؟ چیست؟ کجاست؟ و فرآیندهای سازمان چگونه باارزش در ارتباط هستند؟

 

📌اگر فک می‌کنید این حرف کمی بدبینانه است شما را به مقاله HBR نوشته آقای جیمز اندرسون ارجاع می‌دهم، آقای اندرسون معتقدند نه‌تنها بسیاری از سازمان‌ها ارزش‌های قابل‌ارائه به مشتری را نمی‌شناسند بلکه خود مشتری‌ها هم ارزش‌های مطلوب خود برای تأمین یک نیازمندی را به‌وضوح نمی‌دانند. (منبع ۱)

✅ارزش سازمانی جزو مفاهیم نامشهود است و تعامل با آن دشوار است. لذا ابتدا باید لباسی به آن بپوشانید تا برقراری ارتباط با آن آسان شود.

📌یکی از کارهای جالب و ارزشمندی که شرکت بین (Bain) در سال ۲۰۱۶ انجام داده است شناسایی و طبقه‌بندی ارزش‌هاست. این شرکت ۳۰ مورد از مهم‌ترین ارزش‌های قابل‌ارائه به مشتری را شناسایی کرده است و بر اساس هرم نیازهای مزلو در ۴ دسته طبقه‌بندی کرده است. این چهار دسته عبارت‌اند از: تأثیر اجتماعی، تغییردهنده زندگی، احساسی و عملکردی.

📌این ۳۰ مفهوم همانند باند و عینکی هستند که می‌توانند باعث تسهیل برقراری ارتباط با ارزش های شرکت شما شوند.

 

 

photo_2017-01-21_12-01-54

۳۰ مورد از ارزش های شناسایی شده توسط شرکت بین و طبقه بندی آن براساس هرم نیازهای مزلو.