عضویت تلگرام عضویت اینستاگرام

قانون پارکینسون

ما اغلب پارکینسون را به عنوانِ یک بیماری می شناسیم. اما باید بدانید که پارکینسون، نامِ یک قانون مهم در روان شناسی است که در مدیریت هم بسیار کاربرد دارد. بین قانون پارکینسون و بیماری پارکینسون هم هیچ ارتباطی وجود ندارد.

این قانون می گوید:

کار به اندازه زمانی که برای آن در نظر گرفته شده است، طول می‌کشد.

یعنی اگرانجام یک پروژه یک هفته وقت لازم داشته باشد وشما برای انجام آن پروژه دو هفته وقت در نظر بگیرید، آن پروژه به اندازه همان دو هفته کش می آید و طول می کشد و هیچگاه، یک هفته ای (که زمان واقعی آن است) اتمام نمی یابد و به اندازه ی دو هفته برایش وقت صرف می شود.

یکی از دلایلی که می توان برای اینکار بیان کرد این است که معمولا انجام زودتر کار پاداشی ندارد، ولی ممکن است باعث شود تا مسئولیت دیگری به فرد داده شود. همچنین با کش دادن کار فشار کاری کمتری هم به فرد وارد می شود.

در بسیاری از موارد هم تصور بر این است چون کار خیلی زمان برده است پس خیلی کار سخت و مهمی است. مخصوصا در پروژه های پیمانکاری از این تکنیک زیاد استفاده می شود. اما باید گفت که کش یافتن کار هیچ ارتباطی به میزان و ماهیت کار ندارد.

یا مثلا زمان امتحانات اگر خاطرتان باشد، زمانی که برای یک امتحان زمان زیادی در اختیار داشتیم در روزهای اول توجه چندانی به درس خواندن نداشتیم بلکه روزهای آخر فشرده تر درس می خواندیم و هر چه به امتحان نزدیک میشدیم این فشردگی افزایش می یافت، این همان قانون پارکینسون است.

قانون پارکینسون در سازمانها اثرات منفی زیادی را در بر دارد. این قانون باعث از دست رفتن زمان و ایجاد اضطراب و دلهره در فرد و سازمان می شود و این به تعویق افتادن ها و فشردگی فعالیتها، باعث کاسته شدن از کیفیتِ نتیجه کار می شود.
چه بخواهیم چه نخواهیم قانون پارکینسون یک واقعیت است و افراد و سازمان ها به طور طبیعی به این قانون گرایش دارند. لذا برای رهایی از اثرات منفی این قانون باید اقداماتی را انجام و وضعیت را تحت کنترل بگیرید.

راه حل:

  1. اولین کاری که باید انجام دهید این است که دقت زیادی در مدت زمان فعالیتها به خرج دهید و حتما فعالیتها را به قسمتهای کوچکتری بشکنید و برای آن اجزا زمان مناسب اختصاص دهید سپس ان اجزا را تحت کنترل بگیرید همچنین نقاط کنترلی مناسبی در طی پروژه یا فعالیت تعریف و درصد پیشرفت پروژه را در ان نقاط از قبل تعریف کنید. تا بتوانید پیشرفت کار را مرحله به مرحله رصد کنید.
  2. کار دیگر این است که مدیریت زمان را به کارکنانتان بیاموزید و بر اهمیت این مدیریت زمان در اجرای فعالیتها بسیار تاکید کنید و هیچ کار و فعالیتی را بدون زمانبندی مناسب و مدیریت زمان در آن، نپذیرید.
  3. افراد و یا گروه هایی را که فعالیت های محوله را زودتر از موعد مقرر انجام می دهند، تشویق کنید.