عضویت تلگرام عضویت اینستاگرام

شرکت لیلیوم ۹۰ میلیون دلار برای سری B تاکسی پرنده ی تمام الکتریکی جمع آوری کرد

دیگر نیازی نیست به راننده تاکسی خود بگویید مسیری پرمنظره را انتخاب کند، چون حالا می توانید بسیار سریع تر از ماشین های زمینی و معمولی و با تاثیر اندکی بر محیط زیست، از یک مکان به مکان دیگر پرواز کنید. این وعده ی جت های پنج صندلی لیلیوم است؛ نوع جدیدی از دستگاه فراز و فرودِ عمودیِ تمام الکتریکی (VTOL) که توسط یک شرکت استارت آپ در مونیخ آلمان در حال شکل گیری است؛ دستگاهی که تا چند سال پیش، وجود نداشته است.

“هدف از تاسیس شرکت این بود که این امکان را برای همه فراهم کند تا بتوانند از این نوع وسیله ی حمل و نقل در زندگی روزمره شان استفاده کنند.” دنیل ویگاند، شریک و مدیرعامل شرکت لیلیوم، به سایت خبری تِک کرانچ گفت: ما می خواهیم اولین شرکتی باشیم که برای اشخاص این امکان را فراهم می کند تا از جت به جای ماشین استفاده کنند و پنج برابر سریع تر به مقصد برسند…. قرار است اپلکیشنی ساخته شود که شما بتوانید از روز اول این وسیله ی پرواز هوایی را برای خدمات رسانی رزرو کنید.”

البته، برخلاف آنچه ممکن است جای دیگری خوانده باشید، با توجه به توضیحاتی که ویگاند از جت لیلیوم داده است ساخت این وسیله ی پرواز، به اندازه ی  هر هواپیمای سایز خودش، بازه زمانی مشخصی را دنبال می کند، “روز اول” هنوز هم چند سال بعد است. این بدین معنی نیست که  شرکت لیلیوم هنوز پیشرفت قابل توجهی تا آن موقع نداشته است؛ این شرکت، یک پرواز عمومی و موفقیت آمیز در ماه آپریل، برای نسخه کنترل از راه دور این جت، با دو صندلی، داشته است که طبق گفته ی مدیرعامل لیلیوم از خاطر سرمایه گذاران بی توجه نگذشته است.

علاوه بر یک پرواز آزمایشی موفق، ویگاند بیان کرد لیلیوم ” در کنار شرکت، کارهای زیادی در خصوص استخدام و پروسه های آن و رشد تیم مهندسی انجام داده است.” در حال حاضر تعداد کارمندان بیش از ۷۵ نفر است که تقریبا نصف آن ها آلمانی نیستند. و فقط در ماه قبل، لیلیوم تعدادی افراد کلیدی از شرکت های سرشناس در حوضه ی حمل و نقل هوایی را استخدام کرد که یکی از آن ها دکتر رمو گربر بود، مدیر بازاریابی کمپانی اروپای غربی در گت، که به عنوان مدیر ارشد تبلیغات به لیلیوم پیوست.

ویگاند بیان کرد: “این شرکت، با شرکت سال قبل، تفاوت زیادی دارد.” مدیرعامل لیلیوم خاطر نشان کرد: “وقتی این ایده به ذهنم خطور کرد که این بهترین وسیله برای حمل و نقل است، تنها بودم. تا زمانی که محاسبات را انجام دادم و احتمالات مفهومی را برای تعیین امکان پذیر بودن آن در نظر گرفتم، فقط برایم یک پروژه ی سرگرم کننده بود. آن زمان یکی از دوستانم گفت: “هی! تو می تونی این کار رو انجام بدی! تو باید این کار رو انجام بدی! خیلی باحاله! ” شاید یکم زیادی آبجو خورده بودیم، ولی در واقع او باعث ایجاد جرقه ای شد تا شرکتی را تاسیس کنیم که نوع جدیدی از سیستم حمل و نقل را می سازد؛ فکر آن از ذهن من بیرون نرفت. تصمیم گرفتم به آلمان برگردم و تیم سرمایه گذاری پیدا کنم که حاضر شود این وسیله های هوایی را بسازد.

در رابطه با اینکه شرکت مرکزی لیلیوم در مونیخ است، ویگاند می گوید اینکه جت “ساخت مهندسین آلمان” است برای ما “نفع خوبی داشته که معروفیت جهانی دارد.” حداقل برای سرمایه گذاران که این طور نبوده است.

وی گفت : “من فکر می کنم مردم می دانستند که از نظر سخت افزاری، جای بهتری برای ساختن اش وجود ندارد.”

لازم به ذکر نیست که جنوب آلمان با مهندسین جهانی و بسیار موفق اش، شرکت های بزرگی مانند بی ام دبلیو، سیمنز، آئودی و پورشه را در خود جای داده است. اگر همه چیز طبق برنامه پیش رود، شاید روزی لیلیوم هم به این لیست اضافه شود.