عضویت تلگرام عضویت اینستاگرام

راز و رمزهای رشد سرسام آور شرکت Alibaba

این شرکت مراکز خدماتی روستایی خود را در ۱۲.۰۰۰ روستا در چین توسعه داده است. همچنین Alibaba قصد دارد اجناس خود را از مناطق شهری به روستاها بفروشد، و به مزرعه داران نیز کمک کند تا محصولات خود را در مناطق
شهری به فروش برسانند.
بیش از ۴۰۰ میلیون مصرف کننده چینی از این پلتفرم خرید می کنند.

💢 در ماه آگوست ۲۰۱۵، اقتصاد چین با رکود اقتصادی مواجه شد و رشد آن به حد متوسط رسید. در سه ماه اخیر، با وجود بحران اقتصادی، Alibaba تصمیم گرفت درآمد خود را در چین به میزان ۳۵% افزایش دهد. چین دارد از یک اقتصاد سرمایه گذاری-محور به اقتصاد مصرف کننده-محور تبدیل می شود زیرا هر ساله تعداد زیادی از افراد به مرکز شهر مهاجرت می کنند. به علاوه، این تغییر به نفع کسب و کار تجارت الکترونیک Alibaba است چرا که بیش از ۴۰۰ میلیون مصرف کننده چینی از این پلتفرم خرید می کنند.

💢 طبق گفته این شرکت، افزایش میزان مصرف در بین مردم چین دو علت اصلی دارد. اول اینکه استاندارد زندگی طبقه متوسط رو به رشد مردم چین که عمدتاً در مناطق شهری متمرکز شده اند، بالا رفته است. در نتیجه، این طبقه از مردم شروع کرده اند به خرید محصولات و خدمات با کیفیت. دوم اینکه، نسل جوان تر در مقایسه با والدین خود که نسل گذشته هستند، تمایل زیادی به خرید دارند.

✅ رشد بازار Alibaba

💢 بازار خرده فروشی این شرکت، به نام های Taobao و Tmall، میلیون ها مصرف کننده چینی دارد که کاتالوگ محصولات آن را مطالعه کرده، محصولات را مقایسه می کنند و تجربه خرید خود را به اشتراک می گذارند. Alibaba از اطلاعات به دست آمده از فعالیت های کاربران استفاده می کند تا بتواند رفتار و اولویت های کاربران در انتخاب یک محصول را مشخص کند.

💢 در سال ۲۰۱۵، درآمد Alibaba با ۳۲% افزایش به ۵.۳ میلیارد دلار رسید. قسمت اعظم درآمد این شرکت حاصل دو عامل است: افزایش استفاده کاربران از تلفن همراه و کسب درآمد موفقیت آمیز از فعالیت های کاربران در پلتفرم آن. تلفن همراه فرصت های خوبی را ایجاد کرد تا بازرگانان و تبلیغ کنندگان از طریف جذب، مدیریت و ارائه خدمات به مصرف کنندگان مورد نظر اعتبار خود را بالا برند. در دسامبر ۲۰۱۵، خریداران فعال سالانه شرکت به ۴۰۷ میلیون نفر رسید. به علاوه، تعداد کاربران تلفن همراه فعال این شرکت در یک مدت سه ماهه از ۴۷ میلیون به ۳۹۳ میلیون نفر رسید.

💢 طبق گزارش مجله وال استریت، قول های تجارت الکترونیک در چین مانند گروه Alibaba و JD.com در حال حاضر سعی دارند درمناطق روستایی چین یک پایگاه مشتریان راه اندازی کنند. هدف از این کار دسترسی به پایگاه کاربران در مناطق روستایی است تا فروش آنلاین افزایش یابد و در نتیجه درآمد بیشتری از فروش آنلاین حاصل شود.

💢 تقریباً نیمی از جمعیت چین در مناطق روستایی زندگی می کنند، و Alibaba در پی راه های جدید برای دسترسی به مصرف کنندگان بیشتر در این مناطق است. تا کنون، این شرکت مراکز خدماتی روستایی خود را در ۱۲.۰۰۰ روستا در چین توسعه داده است. همچنین Alibaba قصد دارد اجناس خود را از مناطق شهری به روستاها بفروشد، و به مزرعه داران نیز کمک کند تا محصولات خود را در مناطق شهری به فروش برسانند.
در طول سال ۲۰۱۶، درآمد حاصل از کسب و کار خرده فروشی Alibaba در چین از نرخ رشد حجم ناخالص کالا (GMV) در بازار خرده فروشی چین بالاتر بود. افزایش درآمد خدمات بازاریابی آنلاین یکی از دلایل اصلی این افزایش نرخ بوده است. با این حال، رشد حجم ناخالص تجارت سالانه این شرکت در مقایسه با سال ۲۰۱۵ پایین بوده است.

🔸 علاوه بر مسائل اقتصادی، مسائل اقلیمی و آب و هوایی نیز بر درآمد و توسعه شرکت های تجارت الکترونیک تاثیر می گذارند. در طول سه ماهه اخیر Alibaba به این نکته اشاره کرد که آب و هوا در سه ماه گذشته بسیار گرم و دما به طور غیر عادی بالا بوده است. همین امر باعث کاهش فروش پوشاک با قیمت متوسط شده است و در نتیجه تاثیر منفی روی حجم ناخالص کالا گذاشته است.