عضویت تلگرام عضویت اینستاگرام

خلاقیت مدیران ایرانی مورد توجه ابر برندها

نایب‌رئیس هیات‌مدیره شرکت توسعه صنایع غذایی «به‌پخش» از توجه ابر برندهای جهانی به برخی تکنیک‌ها و طراحی برندهای خلاق ایرانی خبر داد.

پرهام امیدی با بیان اینکه چاى ماسوله يك نام و نشان ماندگار ايرانى است كه تقريبا بيش از يك‌سال است كه وارد بازار ايران شده، گفت: این برند از طرح‌ها و تكنيك‌هاى خلاقى استفاده كرده كه شبيه آن‌را در جهان و برندهاى بزرگ جهانى از جمله شركت معتبر توانينگز (Twinings) در انگليس و شركت استار باكس (Starbucks) آمريكايى مي‌بينيم. وی افزود: نوامبر سال ٢٠١٥ شركت توسعه صنايع غذايى به‌پخش كه صاحب برند چاى ماسوله است قبل از حضورش در بازار ايران، در اقدامى جالب و شگرف، اقدام به برگزارى بزرگ‌ترين ضيافت چاى جهان در پايتخت ايران مى‌كند كه در آن با ارسال يك عدد تى بگ چاى به درب منازل تهراني‌ها ركورد بزرگ‌ترين ضيافت چاى جهان را برجا گذاشت. چند ماهى بيشتر از اين ماجرا نگذشته بود كه شركت توانينگز در اقدامى مشابه در برخى مناطق شهر لندن پايتخت انگليس مبادرت به ارسال دو عدد تى‌بگ به درب منازل شهروندان مناطق مذكور مى‌كند.

امیدی تاکید کرد: يك سال بعد شركت استارباكس آمريكايى در لندن مبادرت به عرضه چاى خود مي‌كند كه كاملا مشابه طراحى‌هاى محصولات چاى ماسوله است. طراحى‌هاى جعبه‌هاى ٤٥٠ گرمى و تى‌بگ چاى ماسوله در حقيقت يك اثر هنرى روى كالاى FMCG است. وی تصریح کرد: اين اثر هنرى كه زاده هنر دست یک هنرمند ایرانی است نمايى از تصوير كامل عكس شهر تاريخى ماسوله است كه با تكنيك عكاسى زنده و نقاشى آبرنگ به‌صورت يك تابلو هنرى درآمده است كه اگر جعبه‌ها را كاملا باز كنيم با يك تابلو نقاشى روبه‌رو خواهيم شد. همچنین هر طعمى نقاشى و رنگ‌بندى منحصربه‌فرد خود را دارد.

امیدی با اشاره به شباهت بسيار زياد تاكتيك‌ها و تكنيك‌هاى ابربرندهاى جهانى در مقايسه با چاى ماسوله خاطرنشان کرد: صرف‌نظر از اينكه آيا اجراى اين‌كار از سوى ابربرندهاى جهانى كه چندى بعد از چاى ماسوله شبيه به اين كار را انجام داده‌اند، كاملا اتفاقى يا تعمدى بوده نمایانگر هم‌سطح و همفكر بودن تفكر خلاق مديران ارشد و استراتژيست‌هاى برندهاى ايرانى از جهانى شدن و قابليت‌ها و توانايى‌هايشان در مقايسه با بازيگران جهانى است.

نایب‌رئیس هیات‌مدیره شرکت توسعه صنایع غذایی به‌پخش با تاکید بر اینکه در ايران زيربناهايى وجود دارد كه مي‌توان «ايران» را به‌عنوان يك برند مطرح كرد، افزود: گرمايى كه بين مردمان ايران وجود دارد و زيبايى كه طبيعت اين كشور دارد بيانگر دارايى فوق‌العاده‌اى است كه اگر منابع انسانى موجود در خلق سازگارى محصولات با جامعه موفق عمل كنند مي‌توانند از مرحله برندسازى در كشور به مرحله برندسازى در جهان يا همان ابربرندى ارتقا پيدا كنند. امیدی در پایان تاکید کرد: ايران به‌عنوان يك برند درحقيقت يك فرصت است، فرصتى است براى ساخت يك تجارت و كسب و كار پايدار برندسازى در ايران امكان و اجازه استفاده از منابع كشور را به هوشمندان مي‌دهد.

ايرانيان همواره از نبوغ و استعدادهايى برخوردار بوده و هستند كه حضور و دستاوردهاى آنان در همه جاى دنيا بارها ديده شده است و اين مي‌تواند زيربناى استوار و محكمى برای ساخت برندهاى پايدار جهانى باشد.