عضویت تلگرام عضویت اینستاگرام

ابزارهای استراتژی – تحلیل PEST

فرانسیس آگوئیلار (Francis Aguilar)، استاد دانشگاه هاروارد، خالق تحلیل PEST شناخته می‌شود. او در سال ۱۹۶۷ این ابزار را برای بررسی محیط کسب‌وکار ارائه کرد.

✅تحلیل PEST به این چهار دلیل عمده، مفید واقع می‌شود:
۱. هم به شما کمک می‌کند فرصت‌های کاری یا شخصی اطرافتان را پیدا کنید و هم پیشاپیش به شما درباره‌ی تهدید‌های مهمِ پیش رو اخطار می‌دهد.
۲. مسیر تغییرات در محیط کسب‌وکارتان را به شما نشان می‌دهد. این به شما کمک می‌کند فعالیت‌های جاری خود را به گونه‌ای شکل دهید که فعالیت‌هایتان با تغییرات مذکور همراه باشند، نه این‌که در جهت عکس آن‌ها حرکت کنند.
۳. کمک می‌کند از شروع پروژه‌هایی که بنا به دلایلی خارج از کنترل شما احتمالاً به شکست خواهند انجامید، اجتناب کنید.
۴. این ابزار تحلیلی با کمک به کسب دیدگاهی بی‌طرفانه از یک محیط جدید، به شما کمک می‌کند هنگام ورود به یک کشور، منطقه، یا بازار جدید، از شر پیش‌فرض‌های ناخودآگاه خود خلاص شوید.

 

✅تحلیل PEST را اغلب اوقات به صورت مکمل در کنار تحلیل SWOT به‌کار می‌گیرند. بااین‌حال، توجه داشته باشید که حوزه‌های تمرکز این دو ابزار با یکدیگر تفاوت دارند. تحلیل PEST به عوامل «کلی‌تر و بزرگ‌تری» نگاه می‌کند که ممکن است یک تصمیم، بازار و یا کسب‌وکار جدید را تحت تأثیر قرار دهند. درحالی‌که تحلیل SWOT، به بررسی این عوامل در سطح کسب‌وکار، خط تولید یا محصول می‌پردازد.
📌می‌توان این‌طور گفت که استفاده از تحلیل PEST مثل ایستادن روی نوک یک تپه¬‌ی بلند و زیر نظر گرفتن افق دید اطرافتان است و استفاده از تحلیل SWOT به‌مثابه بررسی دقیق‌ترِ قسمتی از این تصویر بزرگ، با استفاده از بزرگنمایی یک دوربین چشمی است.

 

✅تحلیل PEST، ابزار ساده و پرکاربردی است که به شما کمک می‌کند عوامل گوناگون تغییر در محیط کسب‌وکار خود را شناسایی و تحلیل کنید. PEST عنوان نسخه‌ی اصلی این تحلیل است که به بررسی تغییرات سیاسی (Political)، اقتصادی (Economic)، اجتماعی (Social) و فناورانه‌ی (Technological) محیط کسب‌وکار می‌پردازد.
✅ تجزیه‌وتحلیل این تغییرات به شما کمک می‌کند نیرو‌های پیش‌برنده‌ی تغییر در «تصویر کلیِ» پیش رویتان را درک کنید و از این طریق، از فرصت‌هایی که برای شما فراهم می‌شوند بهترین بهره را ببرید.

تحلیل PEST، با عنوان‌های دیگری نیز شناخته می‌شود که هر یک از حروف دیگری که در عنوان آن‌ها می‌بینید، نماینده‌ی عوامل گوناگونی هستند که بسته به شرایط و محیطی که در آن قرار دارید ممکن است در نظر گرفتن آن‌ها برای کسب‌وکار شما مفید باشد. برخی از نسخه‌هایی که می‌توانید مورد استفاده قرار دهید عبارت‌اند از:
• PESTLE/PESTEL: سیاسی، اقتصادی، اجتماعی-فرهنگی، فناورانه، حقوقی، زیست‌محیطی.

• PESTLIED: سیاسی، اقتصادی، اجتماعی-فرهنگی، فناورانه، حقوقی، بین‌المللی، زیست‌محیطی، جمعیت‌شناختی.

• STEEPLE: اجتماعی/جمعیت‌شناختی، فناورانه، اقتصادی، زیست‌محیطی، سیاسی، حقوقی، اخلاقی.

• SLEPT: اجتماعی-فرهنگی، حقوقی، اقتصادی، سیاسی، فناورانه.

• LONGPESTLE: نسخه‌های محلی، بین‌المللی و جهانیِ PESTLE (در سازمان‌های چندملیتی به بهترین نحو می‌توان از این نسخه‌ها برای درک تغییر بهره گرفت).
با این تفاسیر، توجه داشته باشید نسخه‌ای را انتخاب کنید که به بهترین شکل پاسخگوی نیاز‌های شماست.

چگونه از ابزار PEST استفاده کنیم؟

✅برای تجزیه‌وتحلیل محیط کسب‌وکار خود و فرصت‌ها و تهدید‌هایی که این محیط پیش روی شما قرار می‌دهد، این چهار قدم را دنبال کنید:

📌 قدم اول: از ابزار PEST برای طوفان ذهنی تغییراتی که در اطرافتان در حال رخ دادن هستند استفاده کنید. سؤالات خود را متناسب با نیاز‌های به‌خصوصِ کسب‌وکار خود آماده کنید. (سوالات راهنما در پست های بعدی ارسال خواهد شد)

📌 قدم دوم: با استفاده از تکنیک طوفان ذهنی، فرصت‌هایی را که از هر یک از این تغییرات ایجاد می‌شوند، روی کاغذ بیاورید.

📌قدم سوم: تهدید‌ها یا مسائلی را که به‌وسیله‌ی این تغییرات پدید می‌آیند، نیز با همان تکنیک روی کاغذ بیاورید.

📌قدم چهارم: اقدام لازم را اتخاذ کنید.
اگر نمی‌دانید همه‌ی این‌ها را چگونه باید سازمان‌دهی کنید، کاربرگ PEST شما را در طی این مراحل یاری می‌کند. (تصویر زیر)، پرینت بگیرید و هم‌زمان با قدم‌هایی که در پست های بعدی ارسال می شود آن را پر کنید.