عضویت تلگرام عضویت اینستاگرام

بیست ویژگی یک رهبر موفق

چه چیزی یک رهبر خوب را از یک رهبر معمولی متمایز می کند؟ صلابت، تیزهوشی، رابطه خوب؟ برای یافتن پاسخ ما به دنبال نظرات برخی از رهبران موفق و توانمند میرویم و نظرات آنها را جویا می شویم.

۱-تمرکز

برای عالی عمل کردن در زمینه رهبری نمی توانید بر موارد جزئی تمرکز زیادی به خرج دهید، باید نسبت به رقبایتان تمرکز بیشتری بر امور مهم داشته باشید و ذهنتان پراکنده نباشد. باید توجه کنید که امور مهم و حیاتی را انجام دهید و غفلت انتخابی داشته باشید وگرنه به زودی امور ساده شما را از پا درمیاورد.

-تیم فریس مجری برنامه The Tim Ferriss Show

۲-اعتماد

یک رهبر اعتماد و پیروی کردن را با داشتن یک دید مناسب و نشان دادن همراهی و همدلی و حمایت در زیردستان خود القا و ایجاد می کند. یک رهبر خوب باید غرور و صلابت لازم را داشته باشد و در مواقعی ابراز وجود کند اما در مواقع لازم مهربانی و بخشندگی را نیز نشان دهد، این دو با هم کامل می شوند.

-بری رافرتی مدیرعامل Ketchum North America

۳-شفافیت

هرگز به دنبال “نقاب” نبودم. تنها راهی که برای ایجاد اعتماد در میان همکارانم بلدم صد درصد شفاف و یکرو بودن است؛ گاهی نقص دارم اما همیشه نسبت به کارم هیجان و تمایل دارم. این اتفاق باعث می شود همواره کاملا حاضر و پیگیر کارهایم باشم.

-کری پاتس مدیر روابط عمومی شرکت ESPN

شفافیت رهبر رهبری

۴-درستی و صداقت

کارمندان ما انعکاسی از ارزش هایی هستند که ما به عنوان مدیر ارائه می دهیم. اگر به جای کار درست کردن تنها نقش بازی کنیم که در حال کار درست هستیم کیفیت خود را از دست خواهیم داد و استعدادهایمان شکوفا نخواهند شد. اگر بخواهید در همه تعاملات تان صادق باشید این به کل کسب و کار و فرهنگتان تسری خواهد یافت.

-گانار لاولیس مدیرعامل و موسس  Thrive Market

۵-الهام بخشی

مردم همیشه می گویند من یک مرد خودساخته هستم؛ اما این درست نیست. رهبران خودساخته نیستند، هدایت شده اند. من با دست خالی و فقط با یک کیف ورزشی به آمریکا آمدم اما نمی توانم بگویم دست خالی بودم، دیگران برایم نصایح عالی و انگیزه فراهم کرده بودند و من با باورها و انگیزش درونی خودم تقویت شده بودم. من قدرت انگیزه دادن را می دانم و به همین دلیل اگر کسی بتواند روی شانه هایم بایستند تا به رشد برسد من واقعا مایل به کمک کردن هستم.

-آرنولد شوارزنگر فرماندار سابق کالیفرنیا و اسطوره پروش اندام

۶-شور و اشتیاق

“شما باید عاشق کارتان باشید، اگر بخواهید واقعا در کاری موفق باشید باید کاملا در آن غرق شوید و بگذارید آن کاملا شما را تحت سلطه خود درآورد. در این حال فرقی نمی کند چقدر موفق باشید، در هر حال دوست دارید کار بزرگتری انجام دهید و نتیجه بهتری بگیرید. موفق می شوید چون این کاری نیست که باید انجام دهید، بلکه این روش زندگی شماست”

-جو پرز موسس شرکت Tastemade

۷-نوآوری

در هر سامانه ای با منابع محدود و رشد نامحدود جمعیت -مثل کسب و کار شما یا کل بشریت- نوآوری نه تنها برای موفقیت لازم است بلکه برای بقا ضروری است. نوآوران رهبران ما هستند. نمی توان آن دو را از هم جدا کرد. چه با فناوری باشد و چه با سازماندهی، نوآوری تنها امید ما برای رفع مشکلات است.

-آبری مارکوس موسس شرکت Onnit

۸-صبر

صبر شجاعتی است که تعهد شما به هدفتان را می سنجد. مسیر رسیدن به بزرگی عموما سخت است، ولی رهبران خوب می دانند کی رها کنند و کی صبر کنند. مسائل زیادی باید روبه راه شوند تا کار شما شکل بگیرد؛ بازار بیرونی، رقابت، تامین مالی، تقاضای مشتری و شانس؛ و اگر بینش و دید شما به اندازه کافی مستحکم باشید صدها دلیل برای موفق شدن خود پیدا خواهید کرد.

-دن برایان مدیر اجرایی شرکت WhipClip

صبر

۹-تحمل درد

گریزی وجود ندارد؛ همیشه شما خود را در موقعیت هایی واقعا افتضاح خواهید دید؛ به خاطر اشتباهات مهلک خودتان، شکست های غیرمترقبه یا رقبا؛ تحمل درد یعنی قبول کردن و منتظر این مسائل بودن، تا احساسی عمل نکنید، نشکنید و مسائل را از این بدتر نکنید. ذهنتان را آماده کنید، بدترین شرایط را در نظر بگیرید، و پاسخ های غریضی خود را اصلاح کنید تا از شرایط بد، شرایط مهلک و بحرانی نسازید.

-رایان هالیدی مدیر بازاریابی American Apparel

۱۰-عددشناسی

درک اعداد پنهان مهمترین کاری بود که من در کسب و کارم انجام دادم. شرکت ما یک سرویس مبتنی بر اشتراک دارد و مهمترین چالش ما کاهش نرخ از دست دادن مشتریان بود. ما توانستیم با کاهش نرخ از دست دادن مشتریان از ۶ به ۴ درصد میزان ارزش عمر مشتری را ۵۰ درصد ارتقا دهیم. اگر به درستی داده های خود را آنالیز نمی کردیم نمی توانستیم روی این معیار تمرکز کنیم و آن را کشف کرده و بهبود دهیم.

۱۱- گرته برداری کردن

درست است که تقلید کردن منجر به چاپلوسی می شود ولی در زمینه رهبری اوضاع فرق می کند؛ همه رهبران بزرگی که می شناسم، کارهای موثقی انجام می دهند، از دیگران یاد می گیرند، داستان زندگی دیگران را مطالعه می کنند، در میانه مسیر از آنان مهارت می آموزند؛ اما در این مسیر صدای اصیل خود، نظرات و مهمتر از همه تصمیم گیری اصیل خود را از دست نمی دهند.

-جرمی بلوم، بنیان گذار و مدیرعامل، Integrate

۱۲- باز بودن ذهن

یکی از بزرگترین افسانه ها این است که رهبران کسب و کار دید خوبی دارند و یکدنده و سرسخت به هدف خود می چسبند، حرف بی خودی است. حقیقت این است که رهبران باید ذهن و دید بازی داشته باشند و انعطاف پذیر باشند؛ و در صورت لزوم دید و برنامه خود را اصلاح کنند. هنگام راه اندازی استارت آپ ها اهداف ثابت نیستند و خیلی به برنامه ریزی توجه می شود حال آنکه باید به دنبال ساخت و تقویت روابط خود باشید.

-دیموند جان؛ مدیر عامل، FUBU

۱۳- قاطعیت

در دبیرستان، برای درآوردن پول اضافه حاظر بودم مسابقه بسکتبال داوری کنم، مربی داوری من می گفت : تصمیمت را سریع بگیر، بلند اعلام کن و به عقب نگاه نکن! در برخی موقعیت ها، یک تصمیم اشتباه اما قاطع به نتیجه بلندمدت خوبی منتهی می شود اما یک تصمیم درست ولی سست و آبکی خیلی نتیجه خوبی نمی دهد.

-اسکات هافمن؛ مالک Folio Literary Management

۱۴-شخصیت داشتن

هر کدام از ما یک اثر خاص در این جهان ایجاد می کنیم و همه ما می توانیم وقتی کسی واقعی نیست (تظاهر می کند) حس کنیم. هر چه بیشتر روی ارتباطات اصیل و واقعی با افراد تمرکز کنی و به روش های کمک کردن به آنها فکر کنی؛ و فقط به دنبال کمک گرفتن از آنها نباشی؛ با شخصیت تر و دوست داشتنی تر به نظر می رسی.  این ها برای یک رهبر عالی لازم نیست اما شما را به یک رهبر قابل احترام تبدیل میکند که در کسب و کار شما تغییر زیادی ایجاد میکند.

-لویس هویس، نویسنده برتر نیویورک تایمز

۱۵-توانمندسازی

خیلی از فلسفه های رهبری من از دوران ورزشی ام ایجاد شده است. بهترین تیم های من لزوما  بهترین استعدادها را نداشتند بلکه هم تیمی هایی داشتند که ترکیب مناسبی از توانایی ها، قدرت ها و اعتماد مشترک را داشتند. برای ساختن یک تیم با دستاورد عالی، شما باید مسئولیت ها و اختیارات را به دیگران تفویض کنید. دادن مسئولیت به دیگران کار راحتی نیست، شاید حتی از انجام دادن کار توسط خودتان سخت تر باشد، ولی با انتخاب صحیح پروژه و حمایت مناسب، می توان از تفویض قدرت به قدرت بیشتر رسید. با این کار می توانید توانایی های مردم را کشف کنید و بهترین نتیجه را از آنها بگیرید.

-شاون پاپاس؛ نایب رییس اول، Beachbody LIVE

۱۶-مثبت بودن

به منظور رسیدن به بزرگی، باید فرهنگ مثبت بودن داشته باشید. بالا و پایین های زیادی وجود دارد، اما غلبه مثبت اندیشی  کمپانی شما را به جلو خواهد برد. اما به هوش باشید: نیاز به شجاعت بیشتری وجود دارد. باید واقعا باور داشته باشید که می توانید غیرممکن را ممکن کنید.

-جان هریس، مدیرعامل، Mekanism

مثبت اندیشی رهبر رهبری

۱۷- بخشندگی

همیشه هدف من این بوده است که خودم بهترین خودم را عرضه کنم، همه به عنوان- یک خود واحد- پیشرفت می کنیم وقتی که من به دیگران کمک کنم و آنها را بسازم.

-کریستفور پریلی، مدیرعامل، Pixel Mobb

۱۸-پایداری

یک رهبر بزرگ به من گفت، پایداری مقاومت را شکست می دهد. بعد از کار کردن در فیسبوک، اینتل و مایکروسافت شروع کردن کسب و کار خودم، درس های بزرگی گرفتم: همه دستاوردهای بزرگ زمان می برند؛ و شما باید فارغ از شرایط پایداری و پافشاری به خرج دهید. رهبران بزرگ این گونه متمایز می شوند: تمایل به ادامه دادن وقتی دیگران می خواهند دست بکشند.

-نوا کیگن- مدیر شرکت appsumo

۱۹-ارتباطات

اگر مردم از انتظارات شما آگاه نباشند و متوجه منظور شما نشوند این تقصیر شماست که نتوانستید منظور خود را به آنها برسانید. افرادی که من با آنها کار می کنم مدام در ارتباط هستند. ارتباطات یک عمل تعادلی است، شما شاید یک نیاز یا خواسته داشته باشید اما باید طوری عمل کنید که در حال تعامل و همکاری به نظر برسید. ما همیشه می خواهیم که مردم ایده ها و نظراتشان را به ما بگویند، به همین دلیل است که این افراد با استعداد برای ما کار می کنند.

-کیم کرلانیک راسن؛ شریک اجرایی شرکت TAO Group

۲۰-جوابگو بودن

خیلی راحت است که دیگران را مقصر بدانیم و خودمان مسئولیت را بر عهده نگیریم. اما اگر می خواهید درستش را بدانید از کارشناس مالی لری رابینز یاد بگیرید، او یک نامه خاظعانه خطاب به سرمایه گذاران خود در مورد قضاوت اشتباهش نوشت که باعث ضرر او شده بود. او سپس یک نهاد مالی بدون هزینه های مدیریت و اجرایی ساخت (چنین چیزی در جهان مالی مرسوم نیست) . این یعنی شخصیت این یعنی مسئولیت پذیری. این تنها مسئولیت پذیری نیست بلکه یک گام جلوتر است، به منظور انجام کار درست و اصلاح اشتباهات.