عضویت تلگرام عضویت اینستاگرام

به خاک سیاه نشسته اید؟ این مطلب را بخوانید!

شرکت پیتزادومینو خود را برای ورشکستگی آماده می کرد. ارزش هر سهم شرکت پیتزا دومینو در سال ۲۰۱۰ به کمتر از ۹ دلار رسیده بود، در حالیکه که ارزش امروز هر سهمش به حدود ۱۶۰ دلار رسید است! بیش از ۱۲۵۰۰ شعبه در بیش از ۸۰ کشور دنیا دارد که این شرکت را به دومین پیتزافروشی زنجیره ای بزرگ دنیا تبدیل کرده است. این شرکت در سال ۲۰۱۰ به ورشکستگی نزدیک شده بود، اما امروز بخودش جرات داده است که در ایتالیا شعبه بزند! ایتالیایی که مهد پیتزا در دنیاست.

پژوهشگری ۱۸ ماه شرکت پیتزا دومینو را مطالعه کرده است تا بفهمد که چه اتفاقی در پیتزا دومینو افتاده است؟ نتیجه کارش این شد این شرکت خود را از نو آفرید. این شرکت دو دسته اقدام برای بازآفرینی خود کرد:
یک اینکه، پیتزا دومینو تصمیم گرفت تنها در تهیه و پخت پیتزا نوآوری نداشته باشد، بلکه به این جمع بندی رسید که بایستی در نحوه سفارش گیری و ارسال پیتزا هم نوآوری کند. مثلاً سفارش خودرو مخصوص حمل پیتزا، که یک فر با ظرفیت ۸۰ پیتزا دارد در همین راستا صورت گرفت. این است که در دفتر مرکزی خود ۸۰۰ نفر نیرو استخدام کرد که فقط ۴۰۰ نفر آن ها، روی نرم افزار و تحلیل رفتار مشتریان کار می‌کنند.

دو اینکه، پیتزادومینو تصمیم گرفت تصویر خود در ذهن بازار و مشتریان را بازآفرینی کند. مجموعه ای از کمپین های تبلیغاتی و بازاریابی را طراحی و اجرا کرد چرا که می دانست نوآفرینی بدون ایجاد تغییر در تصویری که در ذهن مشتریان دارد امکان پذیر نیست.

تجویز راهبردی:
علاوه بر حیات سازمانی در زندگی شخصی هم گاهی اوقات وضعیت آدم ها مثل ارزش سهام بالا و پایین می رود. ممکن است اعتبارمان پایین آمده باشد. ممکن است تمام ارزیابی ها از یک سقوط خبر بدهد. این جا همان جایی است که فرصت تفکر مجدد، طراحی دوباره و بازآفرینی است. شاید باید پوست بیندازیم و سازمان/کشور/آدم جدیدي بشویم.

تفکر استراتژیک داشته باشید.
تجربیات جهانی نشان می دهد که سازمان ها/کشورها/انسان ها در شرایط بحرانی، مستعد بازآفرینی هستند. این جمله معنایش چه می شود؟ یعنی اینکه خوب نیست که به وضعیت بحرانی دچار شویم ولی اگر شدیم این وضعیت بحرانی بهترین موقعیت برای بازآفرینی خودمان است. چرا که در حالت عادی ریسک پذیری مان کاهش پیدا می کند. علاقه مندی مان به نوآوری کاسته می شود و ترجیح می دهیم که همان راه قبلی را ادامه دهیم اما در بحران آماده این می شویم که تغییر کنیم.

هر سازمانی/فردی در زندگی پیتزایی می فروشد! مي خواهيم همان پيتزاي قبلي را بفروشيم يا پيتزاي جديدي در سر داريم؟ آیا نمی شود به این فکر کرد چرا به جایی نرسیم که پيتزاي خود را در ايتاليا بفروشيم؟

از نرم افزار مدیریت استراتژیک استفاده کنید