عضویت تلگرام عضویت اینستاگرام

استراتژی های برنده برای کاهش هزینه

طوری زندگی کن که همیشه دخلت بیشتر از خرجت باشد در غیراینصورت آماده انواع بدبختی ها باش. اولین بار این نصیحت را از پدرم شنیدم اما بعدها توضیح تفصیلی تر این مطلب را در کتاب های رابرت کیوساکی یافتم.

این جمله یک مفهوم ساده دارد اما بسیار کاربردی است و شامل مدیریت کسب و کارها هم میشود. شرکت های بزرگ معمولا حسابداران خبره ای دارند که هموراه تحلیل ها و گزارش های مالی سودمندی برای حفظ بهره وری و پایین نگه داشتن قیمت تمام شده تولیدمی کنند اما شرکت های کوچک از خدمات چنین حسابدارانی محرومند. کارآفرینان تازه کار این کسب و کارها به تازگی با حجم عظیمی از جریان مالی مواجه شده اند که نمی دانند چگونه آن را مدیریت کنند و اصولا به چه چیزهایی باید توجه داشته باشند و سراغ چه کسانی باید بروند. لذا به سرعت خرج آنها از دخلشان پیشی میگیرد و انواع مشکلات سراغ آنها می آید.

در ادامه چهار مورد از استراتژی (راهکار) های برنده جهت کاهش هزینه را معرفی می کنیم که بکارگیری صحیح آنها می تواند کمک شایانی به کاهش هزینه ها بدون لطمه زدن به ارزش های شرکت نماید.
این راهکارها براساس توصیه های خانم دکتر Donna Marie Thompson استراتژیست کسب و کارهای کوچک و تحلیل نویسنده می باشد.
هر راه کار نسبت به راهکار پیشین خود از پیچیدگی بیشتری برخوردار است و نیاز به اخذ تصمیم های بزگتری دارد به همان نسبت نیز میزان اثربخشی آن بیتشر است.

راهکار اول هزینه های اضافی را قطع کنید: این راهکار رایجترین راهکاری است که شرکت های کوچک به کار می گیرند. برای شناسایی هزینه های اضافی، اطلاعات به فراوانی در اختیار شما قرار دارند. هزینه های اضافی همه جا هستند لذا فقط روی هزینه های عمومی تمرکز نکنید، صورت ها و روندهای مالی چند دوره گذشته را بررسی کنید. بصورت کلی هزینه های فضا، انرژی، مخابرات، حمل و نقل، چاپ و … اولین کانیدیداها برای کاهش هزینه ها هستند و کاهش حساب شده آنها غالبا مشکلی برای کسب و کار شما پدید نمی آورند.

دومین راهکار برنده برای کاهش هزینه‌ها، تمرکز بر روی محصولات می‌باشد. در این روش تمام هزینه‌های مرتبط به یک محصول یا دسته خاصی از محصولات برای بررسی در یک جدول آورده می‌شود.
توجه به شاخص‌های بهره‌وری و هزینه تمام‌شده در تمام چرخه عمر محصول لازم است. اما در مرحله رشد محصول این توجه بیش‌ازپیش نیاز است. بسیاری از هزینه‌های اضافی در هنگام رشد محصول به وجود می‌آیند اما به دلیل سوددهی محصول چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرند.
شرکت‌های بزرگ این موضوع را به‌خوبی درک کرده‌اند به‌عنوان‌مثال شرکت BASF با وجود سودآوری در صنعت رو به رشد مواد شیمیایی، تجزیه‌وتحلیل کاملی برای کاهش هزینه‌های تولید خود انجام داد و از رشد هزینه‌های اضافی و قیمت تمام‌شده جلوگیری کرد.

در این قسمت از کار هزینه‌ها را برای هر محصول در حوزه‌های تأمین، تولید، R&D، تحویل و خدمات پس از فروش بررسی کنید، روند این هزینه‌ها می‌تواند سرنخ‌های خوبی جهت پیدا کردن هزینه‌های اضافی در اختیار شما قرار دهد.
اگر تمامی هزینه‌ها مورد بررسی قرار بگیرند امید زیادی می‌رود بتوانید محل‌های مناسب برای افزایش بهره‌وری را شناسایی کنید. به‌عنوان‌مثال هزینه بالای مواد می‌تواند شما را به سمت تغییر مواد اولیه و اصلاح در طراحی و فرآیند تولید سوق دهد.
بسیار ایده آل است اگر این تغییر در راستای بهبود کیفیت و کاهش هزینه‌ها باشد اما همواره این‌گونه نیست پس در مورد کیفیتی که ممکن است کاهش یابد عاقلانه تصمیم بگیرد. در برخی مواقع هزینه کیفیت ممکن است بسیار بیشتر از صرفه‌جویی حاصل شده باشد.