عضویت تلگرام عضویت اینستاگرام

استراتژی اقیانوس آبی

*هدف استراتژی اقیانوس آبی، ایجاد کسب‌وکار در عرصه‌ای است که قبلاً وجود نداشته و از این طریق پهنه‌ای آرام و بی‌تلاطم را پیش‌روی ایجاد کنندگان کسب‌وکار نو می‌گذارد.*

✅ در سال ۲۰۰۵ کتابی تحت عنوان راهبرد اقیانوس آبی که حاصل کار بیست ساله پروفسور چان کیم و پروفسور رنه مابورنیا بود، منتشر شد و در کمتر از یک سال میلیونها نسخه از آن فروخته شد. استراتژی اقیانوس آبی نتیجه دو دهه تحقیق و مطالعه بر روی بیش از ۱۵۰ حرکت استراتژیک دنیا در بیش از ۳۰ صنعت متفاوت است. رویکرد اقیانوس آبی مجموعه‌ای از متدولوژِها و ابزارهای مدیریتی برای ایجاد یک فضای بازار جدید و بی رقیب را در اختیار سازمان‌ها قرار می‌دهد.

✅ همانند مدل دلتا اقیانوس آبی نیز بر روی تغییر رویکرد سازمان از استراتژی مبتنی بر محصول و پارادایم رقابت در فضای کسب و کار تاکید می کند. اقدام های استراتژیک بیشتر سازمان‌ها برگرفته از مدل‌های نظامی است که مبتنی بر مقابله و مواجه است. وقتی کسب‌وکارها درگیر رویارویی مستقیم می‌شوند، صحنه مبارزه شلوغ می‌شود و همه طرف‌های درگیر با کاهش سهم بازار، کاهش رشد و افت سود مواجه می‌شوند.

✅ نویسندگان این کتاب به جای مواجه مستقیم و جاری شدن خون و نهایتاً شکل گیری اقیانوس قرمز (اقیانوسی از خون)، فلسفه نوآورانه‌ای را پیشنهاد می‌نمایند که بر مبنای آن، کسب‌وکار در شرایطی مسالمت آمیز، به دور از رقابت‌های خونین و در پهنه اقیانوس آبی صورت می‌گیرد.

✅هدف استراتژی اقیانوس آبی، ایجاد کسب‌وکار در عرصه‌ای است که قبلاً وجود نداشته و از این طریق پهنه‌ای آرام و بی‌تلاطم را پیش‌روی ایجاد کنندگان کسب‌وکار نو می‌گذارد. صنایع فعال در اقیانوس آبی نسبت به صنایعی که در آن‌ها رقبا با یکدیگر مواجه مستقیم دارند، سودآورتر هستند.

✅ ایجاد اقیانوس آبی با رعایت کردن یک سری پارامترهای ساده، قابل‌خلق است. یکی از ابتدایی‌ترین ایده ها که در استراتژی اقیانوس آبی مورد استفاده قرار می گیرد پرسیدن دو سوال کلیدی زیر می باشد.
📌 چه عوامل و پارامترهایی در صنعت شما وجود دارند که باید کاهش یا افزایش یابند؟
📌چه عوامل و پارامترهایی در صنعت وجود دارند که باید حذف یا ایجاد شوند؟

✅ غالبا شرکت ها و سازمان ها به قدری غرق در روزمرگی و تولید هستند که فلسفه وجودی و استراتژی شرکت را فراموش می کنند. مدیران طوری درگیر کارهای اورژانسی هستند که به ندرت فرصتی پیدا می کنند تا در مورد ارزش‌های مشتری فکر ‌کنند.

✅ استراتژی اقیانوس آبی این فرصت را در اختیار شرکت ها می گذارد تا گامی به عقب بگذارند و مجددا در مورد ارزش های قابل ارائه خود به مشتری فکر کنند. با پرسیدن سوال‌های بالا از خود و با لحاظ کردن نظر مشتری، اولین گام را در مسیر رسیدن به جواب‌های جدیدی خواهیم برداشت که در نهایت موجب افزایش کارایی و اثربخشی خواهد شد.

✅ پس از پاسخ به سوال های بالا می توان از ابزار بسیار ارزشمند دیاگرام استراتژی (strategy canvas) استفاده کرد.
📌دیاگرام استراتژی یک نمایش گرافیکی از ارزش های قابل ارائه به مشتریان و وضعیت بنگاه ها و صنعت های رقیب و جایگزین می باشد.
📌 با استفاده از این ابزار می توان دیاگرام شرکت‌ها را با یکدیگر مقایسه کرد و فهمید کدام شرکت‌ها در حال خلق اقیانوس آبی هستند و کدام شرکت‌ها در حال جنگ با یکدیگر و گرفتار در اقیانوس قرمز هستند.
📌در این دیاگرام عوامل کلیدی موجود در هر صنعت به صورت یک آیتم روی خط افقی مشخص می‌شود.

📌به عنوان مثال عواملی مانند قیمت، کیفیت، نحوه خدمات پس از فروش، گارانتی، کارآیی، تسهیلات پرداخت برای مشتریان و ….، می تواند جزو عوامل کلیدی هر صنعتی به حساب می آید.
📌هر یک از عوامل کلیدی در دیاگرام استراتژی روی محور افقی قرار می‌گیرند.
📌حال در فضای بین حد بالا و پایین، حد شرکت خود یا رقیب را در هر آیتم می‌توان با دیگری مقایسه کرد و جایگاهی برای آن در دیاگرام مطرح کرد.
📌 از اتصال این نقاط برای هر شرکت به صورت جداگانه یک خط به‌دست می‌آید. که با مقایسه خط‌های شرکت‌ها با یکدیگر می‌توان دید شرکت‌ها در کدام مسایل با یکدیگر اختلاف دارند و این اختلاف به چه میزانی می باشد.
✅اما این تازه ابتدای کار است. در مرحله بعد نوبت به خلق اقیانوس آبی می رسد.

✅پس از ترسیم دیاگرام استراتژی باید دید که آیا علاوه‌بر عوامل مشخص شده، مورد دیگری نیز هست که مشتری به آن نیاز دارد و در این صنعت لحاظ نمی‌شود؟! آیا عواملي هستند که باید افزایش یابند؟ قطعا به عوامل جدیدی برخورد خواهیم کرد. عواملی که با در نظر گرفتن مشتریان، نادیده گرفته‌ شده‌اند یا خود مشتری نیز در کلیشه قرار گرفته و از وجود این عوامل که باعث رفاه او می‌شود بی‌خبر است. وظیفه شرکت پیشرو یافتن این عوامل است.

✅عوامل دیگری نیز هستند که درواقع ارزش چندانی برای مشتری ایجاد نمی‌کنند و نیاز به حذف یا کاهش دارند.

✅با اضافه یا حذف کردن عوامل جدید خط افقی نمودار ما تکمیل‌تر می‌شود.
موضوعی که باعث می‌شود شرکت در اقیانوس آبی قرار گیرد رعایت کردن دوعامل در دیاگرام است:

۱⃣ تمرکز و اعتماد روی اهداف و برنامه‌های خود
۲⃣ متفاوت بودن و جداگانه عمل کردن از دیگران

📌اگر خط ترسیمی شرکتی با دیگر شرکت‌ها متفاوت بود، دارای یک واگرایی از خطوط دیگر و در حد بالایی دیاگرام قرار گرفته بود، نشان‌دهنده آن است که آن شرکت در حال خلق یا درون اقیانوس آبی است.

📌هرچه واگرایی این خطوط از دیگر شرکت‌ها بیشتر باشد نشان می‌دهد که شرکت مذکور با سرعت بیشتر در حال فعالیت در اقیانوس آبی است و به عنوان شرکت پیشرو که دیگران در آینده نزدیک به دنبال او خواهند بود در حال پیشرفت است.

📌بعنوان یک تمرین خوب توصیه می شود دیاگرام استراتژی شرکت خود را در مقایسه با سایر رقبا و صنعت های جایگزین و جانشین ترسیم نماید.