عضویت تلگرام عضویت اینستاگرام

آرمان و چشم انداز سازمانی

✅آرمان سازمان یا (COMPANY ASPIRATIONS) بلند مدت ترین اهداف ممکن یک سازمان می باشد. آرمان سازمانی می تواند در اشکال مختلفی مانند اهداف ماموریتی، اهداف چشم اندازی، اهداف ارزشی و اولویت ها سازماندهی شوند.

✅آرمان سازمانی با چشم انداز (Vision) سازمانی متفاوت است. چشم انداز تصویری است که سازمان دوست دارد با پیاده سازی استراتژی هایش به آن برسد اما آرمان سازمانی فراتر و بلند مدت تر از چشم انداز است.
✅ چشم انداز منبع انگیزش کارکنان و چراغ راهنمای آنان در چگونگی ایفای نقش هایشان برای دستیابی به اهداف استراژیک می باشد.
✅ اما آرمان سازمانی یک راهنما برای مسیر دور دست سازمان محسوب می شود.
📌 آرمان فراتر از سازمان و افراد است و هدفی بزرگتر و والاتر را دنبال می کند.
📌 آرمان آن چیزی است که به افراد داخل و خارج سازمان می گوید در نهایت ما چه هستیم؟ به کجا می رویم و چگونه این مسیر را خواهیم پیمود.

✅تفاوت میان آرمان و چشم انداز ظریف است اما کارکرد هریک متفاوت است. بیانیه چشم انداز بسیاری از شرکت های جهانی و فراگیر با ادبیات چشم انداز در مکتب برنامه ریزی استراتژیک فرق دارند.
📌در واقع این بیانیه ها، آرمان های سازمانی می باشند هرچند که ذیل بیانیه چشم انداز آمده باشند.

✅آرمان می‌تواند سبب شادی و نشاط شود و سازمان را از خمودی و روزمرگی نجات داده، شکل و محتوای روابط افراد با سازمان را تغییر دهد و احساس تعلق عمیقی را در درون افراد ایجاد کند. وجود آرمان متعالی می‌تواند شهامت و شجاعت افراد را در برخورد با مسائل و مشکلات به‌طور فزاینده‌ای افزایش دهد.
✅نمونه‌هایی از آرمان‌های سازمانی
شرکت تئودوویل، در آرزوی تحقق ایجاد شبکه جهانی تلفن بود؛ آرمانی که تحقق آن نزدیک به پنجاه سال به طول انجامید و طی مدت فوق همواره به‌عنوان عنصر حیاتی در حرکت و برانگیختن کارکنان عمل کرد. فورد، به دنبال آن بود که انحصاری بودن خرید خودرو را از دست گروهی ثروتمند و خواص خارج کندتا طیف وسیعی از مردم بتوانند آن را خریداری و از آن استفاده کنند. بنیانگذاران اپل می‌خواستند که قدرت کامپیوتر را به تمامی انسان‌ها نشان دهند و این توان را به خدمت مردم درآورند.